Building new ways is niet iets wat we alleen in de fysieke bouw doen, ook online bouwen we aan de beste ervaring op onze website. Hiervoor gebruiken we cookies!
Aflevering 9 van documentaire "Building New Ways"
Voor het herstel van de kademuren in opdracht van de gemeente Amsterdam vernieuwt de combinatie Beens Groep – Count & Cooper sinds 2021 de binnenstedelijke kademuren in het centrum van Amsterdam. Een grote hoeveelheid kademuren moet worden vervangen in binnenstedelijk gebied, waarbij grote delen Unesco erfgoed zijn. De impact van de werkzaamheden op bereikbaarheid en leefomgeving zijn enorm, waarbij complexiteit vooral ook in de grond zit.
Herengracht - Amsterdam
Beens is specialist in binnenstedelijke kademuren en Count & Cooper in het managen van bouwprojecten in een complexe omgeving. Count & Cooper is een ‘bouwer die niet bouwt’: Samen zorgen wij ervoor dat de productie goed is voorbereid en voorspeld door kan. Dit is best een uitdaging in de binnenstad van Amsterdam. Count & Cooper brengt hiervoor project- en omgevingsmanagement, IT-tooling en een team van specialisten in. De samenwerking Beens en Count & Cooper is uniek omdat de combinatie alle capaciteit zelf in huis heeft: zowel technisch als organisatorisch, zowel het materieel als de mensen die het organiseren en uitvoeren.
Beens en Count & Cooper zijn voor het uitvoeren van deze werkzaamheden een projectbedrijf gestart waar beiden aandeelhouder van zijn.
Door opschaling, processen automatiseren en optimaliseren, leren van opgeleverde projecten, en seriematig werken, ambiëren wij om zoveel mogelijk meters per jaar te realiseren, tegen afnemende kosten, een snellere werkwijze en toenemende tevredenheid van stakeholders. Dit doen wij door probleemoplossend en steeds efficiënter en sneller te werken. Belangrijk daarbij wordt het continu monitoren van presteren en op basis daarvan verbeteren.
Voorafgaand aan de werkzaamheden stemmen we veel af met stakeholders in de omgeving. Er zijn veel randvoorwaarden waar op een logische en efficiënte manier rekening mee moet worden gehouden. Op de uitvoerende projecten zijn bijvoorbeeld veel vaarbewegingen van rondvaartboten en pleziervaartuigen. We overleggen vooraf met Nautisch Beheer en houden rekening met het Programma Varen. Zo voldoen we aan een pakket van eisen zodat rondvaart en pleziervaart zo min mogelijk hinder ondervinden en wij efficiënt te werk kunnen gaan. Daarnaast houden we rekening met bijvoorbeeld, raakvlakprojecten, bevoorrading van de binnenstad over water en communiceren we met omwonenden en passanten als we gaan hijsen met lange delen, zodat ze zich veilig buiten het valbereik bevinden.
Geldersekade - Amsterdam
Een van de uitganspunten is aanvoer van al ons materiaal en materieel over water. Dit doen we zodat de drukte op het wegennet in de binnenstad niet extra belast wordt en om de lasten op de toch al zwakke kades te beperken. Dat is geen gemakkelijke opgave in de smalle Amsterdamse grachten. We hebben daarvoor geïnvesteerd in speciaal waterbouwmaterieel, die onder de laagste brug in Amsterdam doorpast en zo overal kan komen. Al het materiaal en materieel wordt opgeslagen op onze bouwhub in de Coenhaven, waarna het ‘just in time’ naar de bouwplaats wordt verscheept.
Deelprojecten opgeleverd
Deelprojecten in uitvoering
Kademeters vernieuwd
Tonnen stalen damwanden verwerkt
Boorpalen aangebracht